Amagerbro Frikirke blev etableret i november 1997 af en lille gruppe mennesker, der havde rødder i Københavns Frikirke på Frederiksberg, men som boede på Amager. Målet var at etablere en kirke på Amager, men målet var i lige så høj grad at skabe et andet udtryk for kirke end meget af det, man indtil da havde set i København.

Amagerbro Frikirke ville repræsentere klassisk kristendom, det Kirken har troet på i 2000 år, men ville også vise, at denne klassiske kristendom kan leves ud på mange forskellige måder.

Det betød, at vi meget hurtigt begyndte af have vores gudstjenester som cafe-gudstjenester for at understrege fællesskabets afgørende betydning og være imødekommende overfor mennesker, som ikke normalt kom i kirke. Det betød også, at kirken i de næste år eksperimenterede meget med gudstjenesteformer og udlevede, at kirken kan have mange forskellige udtryk: Gudstjenester, hvor der var på fokus på det meditative, gudstjenester, hvor der var fokus på fællesskabet, gudstjenester, hvor der var fokus på de mere intellektuelle sider af kristendommen, gudstjenester, hvor sang og forbøn for mennesker var i centrum, osv.

Kirken i vækst

Antalsmæssigt er kirken vokset meget, siden startede for 20 år siden, så der i dag er mere end 250 børn og voksne, der er en del af kirkens netværk. I starten var unge studerende kirkens kernegruppe, men i de sidste ti år, har vi virkelig babyboomet, så der i dag også er rigtigt mange børn og børnefamilier i kirken.

Ny kirkebygning

Den stadige vækst betød, at de fysiske rammer i Belgiensgade 3, hvor kirken først blev etableret, efterhånden var alt for små. Det problem kom der en løsning på i foråret 2016. Frikirken Missionsforbundet havde to kirker i København, en på Amager og en i Vanløse. De blev fusioneret og blev til Vanløse Frikirke, hvorfor det blev muligt for Amagerbro Frikirke at købe bygningen på Tingvej 11, hvor Amagerbro Frikirke nu holder til.

En kirke for alle generationer

I forbindelse med flytningen var der en gruppe mennesker fra Missionsforbundet på Amager, der valgte at blive en del af Amagerbro Frikirke, lige som Pinsekirken på Amager valgte af blive en del af kirkens liv. Det har medført, at der nu også er en del ældre i Amagerbro Frikirke, så vi virkelig har alle generationer repræsenteret i kirken. Det sker meget sjældent i det samfund, vi lever i, og er en rigdom for kirkens liv.